Zondag 1 september 2019, treinbezoek aan Budapest, Hongarije.

In 5 minuten lopen we naar het stationnetje van Piliscév. De moderne trein zet ons  3 kwartier later comfortabel af op het noordstation Nyugati pályaudvar in het stadsdeel Pest. Niet ver van de Donau en de Margheritabrug. Meteen overweldigend wauwwauw!

De Donau over zijn we in Buda. Nog geen 10 uur, wordt het weer al warm. Onze waterflesjes al leeg. In een buurtsuper kopen we anderhalve liter water.

Door een lommerrijke laan slenteren we meteen al langs indrukwekkende art nouveau panden.

Een kerk en het van buiten erg verwaarloosde Király bad. Volgens mijn Globusgidsje is de koepel van het gebouw, opgericht in 1565 onder Arslan, Pasja van Boeda, bijzonder mooi en typisch voor de bouwstijl van de Turken. Het is 1 van de vele geneeskrachtige baden in Budapest, waar je in een bijzondere sfeer kunt zwemmen of  allerlei (aqua)therapieën kunt krijgen.

Wij lopen in alle rust verder en kijken onze ogen uit. Zoveel te zien. Bijzondere details. Regelmatig uitzicht over de Donau heen op o.a. het enorme parlementsgebouw.

Steeds meer omhoog komen de Matthiaskerk en het Vissersbastion in zicht. Puffen hoor, klimmen met fikse trappen omhoog.

Daar is het overstelpend druk met toeristengroepen achter opgestoken vlaggetjes of paraplu aan. De kerk vanwege de zondagsmis gesloten voor toeristen. Van buiten ook zeer bezienswaardig.

Het Vissersbastion geeft prachtige uitzichten over de Donau en de stad. Voor het stukje met beste uitzicht heb je een ticket nodig. Afgeladen vol met mensen, die daar net afgezet zijn.

Wij laten dat stukje en lopen verder richting Burchtkasteel. Meteen weer veel rustiger. Ondertussen hebben we al de 2e fles water en een kaasbroodje aangeschaft.  Smaakt prima op een bankje in de schaduw.

Ook weer drukte bij het Burchtkasteel, voormalig koninklijk slot. Het is net 12 uur. Van afstand zien we de wisseling van de wacht. Ook dit is weer een enorm complex. Jammer dat op het binnenplein allemaal houten verkoophuisjes staan. Door de eeuwen heen heeft het nogal aan vernietiging en herbouw blootgestaan. De laatste keer na de 2e wereldoorlog. Toen kwamen er waardevolle archeologische vondsten aan het licht en werd de herbouw aangepast. Wij  geven onze ogen te kost, zonder ons  in alle details te verdiepen. Het is een overdaad aan versieringen, standbeelden enz.

Op deze manier dalen we rustig af tot we weer aan de Donau zijn.

Even verder bereiken we de Elisabethsbrug met daarvoor het beeld van deze beroemde keizerin, ons vooral  bekend als Sissy.

De brug over lopen we in Pest het winkelgebied in. De verzadiging slaat toe. Drukte en ook hier enorme gebouwen met allerlei details. Zodra het iets rustiger wordt, belanden we bij een soort Japanse hamburgertent.  De kipsalade met oosterse dressing en frietjes met wasabimayo smaken prima, terwijl onze voetjes even bij kunnen komen.

We zetten koers naar het station. Onderweg passeren we nog allerlei bezienswaardigs.  Toch zijn we blij dat we het station bereiken en na 10 minuutjes de koele trein in kunnen.

Bijna 'thuis'  ontdekken we dat deze trein ons station overslaat. De conducteur helpt ons. Volgend station uitstappen. Snel naar het andere spoor rennen, want daar staat de trein terug naar Budapest al te hijgen. Deze stopt wel bij ons einddoel vandaag. Op de CP worden we verwelkomd door een andere bewaker. We zijn nog steeds de enige camper. Het hele terrein plus welkome douche voor ons privé.

CP Caramore, Piliscév, Hongarije.

Maandag 2 september, van Piliscév naar Székesfehérvár, Z W van Budapest.

Nog een keer met de trein naar Budapest. Uitstappen bij Aquincum, archeologische site, en dan een wandeling over het Margherita eiland lijkt ons wel. Gister volgens de stappenteller in de bloedhitte maar liefst 16 km gelopen, dat voelen we.

We kiezen dus anders. Na een rustige start en ook nog tijd om het kotje binnen en buiten weer eens te kuisen, wordt het een campertochtje van 75 km. Onnavolgbaar bepaald door Tomesita naar een, vast ook mooi,  historisch stadje.

We hotsebotsen en kronkelen door leuke dorpjes. Zien overal stropoppen. Oogstfeest?

Thoffie tussen kerk en school. Voort gaat het weer.

Op de gemeentecamping naast de sportvelden staat zegge en schrijve één (Poolse) camper. We kiezen een plekje onder de bomen op het pasgemaaide veld.  Volop schaduw! Alles is er, weliswaar stamt eea nog uit de Sovjettijd, maar wij zijn er content mee.

Supervriendelijke inschrijving (met handen en voeten), toeristische info en rust, zodra de maaimachine klaar is.

Kemping Sportzentrum Fjúságí HUF 2800 + 1x turisttax 450 (Leen 70+ gratis ;-) € 10, Székesfehérvár, Hongarije.

Dinsdag 3 september, wandeling door Székesfehérvár.

Na wind en regen is de temperatuur stevig gekelderd. In lange broek en jas wandelen we naar het historisch centrum. Nou, dat is een waardige vervanger voor de 2e dag Budapest en lang niet zo vol toeristen. In het centrum zijn de bezienswaardigheden mooi opgepoetst, daar net buiten minstens nog zoveel vervallen schoonheid. Al met al kuieren we dik 5 km weg. Vandaag meer dan  genoeg voor ons. Verder laten we de foto's voor zich spreken.

Dag 2 Kemping Bregyó Sporttelep (deze naam staat op de verwijsbordjes),  Székesfehérvár.

Woensdag 4 september 2019. Van Székesfehérvár naar Ásotthalom, Hongarije.

Eerst nog ff Lidlen en dan de stad uit. Heel wat uitgebreider, dan we gisteren zagen in het compacte oude centrum.

Binnendoor  naar Dunaújváros. De naam zegt het al; in de Donauvallei.

Een kilometer of wat verder steken we de rivier over.

We zijn benieuwd wat we nog van de poesta gaan zien. Leen stelt zich een vlakte vol wuivende grashalmen voor. Ik,  daarover galopperende paarden met daarop kleurrijke stoere Maygaren. Tja , die tijd is echt wel voorbij. Bijna alles is in cultuur gebracht. Veel maïs en soms wat gierst. Af en toe een dorpje.

Bij de thoffiestop zien we nog wat onontgonnen velden.

Later rijden we tussen druivengaarden. De oogst is aan de gang.

De laatste kilometers, op weg naar de CP, reden we vorig jaar ook. Daar bij Bermar (Bert en Mariette) worden we als oude vrienden gastvrij ontvangen. We kletsen meteen honderduit. Gelukkig heeft Leen er nog aan gedacht de koelkast op gas te zetten. We staan er eens niet alleen, nog 2 andere campers. Dat is ook wel weer eens leuk! Heerlijke plek!

CP Bermar € 5 (6,50 incl. elektra), Ásotthalom-Szeged, Hongarije.

Donderdag 5 september. Dagje CP Bermar, Ásotthalom.

In de ochtend hudderen we. Sani en andere bezigheden, een wasje, fietsen klaarmaken, kletspraatjes.

Na de lunch over het fietspad een retourtje (16 km) tot de nieuwe Prima super net voorbij het aangename dorp Mórahalom. Een extra rondje om de kerk en spa. Onderweg zien we o.a.  een werkende jaknikker en groenteteelt. Zo is er altijd wel wat boeiends te zien. Het is weer heet. We sloven ons niet al te erg uit.

Maar dan, Bert en Mariëtte hebben vanmorgen het zeil van het zwembad gehaald en de waterkwaliteit in orde gebracht, gaat Bert te water. Even later volgt Leen, ik wil ook. Eerst is het koud, maar dan heerlijk. We komen helemaal bij.

Er wacht ons nog een, erg lekkere en vooral gezellige, barbecue met Mariëtte en Bert. Wat worden we hier verwend! Daarna borrelen we nog na met inmiddels ook de camperaars van het busje dat hier ook verblijft, erbij. Een geanimeerde uitwisseling van reis- en andere ervaringen. Top dag!

Vrijdag 6 september, CP Bermar, fietsrondje Servië, het meer van Palič en Subotica 80 km.

Om 10 uur fietsen we het dorp Ásotthalom door, richting Servische grens.

Deze keer kan ik het Memorial op en ontdek dat het een belegering van een kasteel in de 15e eeuw betreft.

Dan de grens. Van de Servische douane krijgen we er een stempel bij. Tot het meer van Palič fietsen we bekend.

Heerlijk sfeertje aan het meer, met zijn typische badhuis en mooie folkloristisch versierde  Fin de Siècle huizen.

De route naar Subotica is een stuk minder aantrekkelijk, maar gelukkig wel steeds fietspad naast de drukke weg tussen bedrijven en superstores.

Rust vinden we pas in het voetgangersgebied van het oude centrum. Schitterend de Art Nouveau panden. Op het plein een marktje met regionale producten en eethuisjes.

In een hoekje vinden we een grill, waar we het gewenste vlees aan kunnen wijzen. Wij kiezen kiplapjes. Een rond broodje wordt doorgesneden ook op de grill gelegd. Als het klaar is kunnen we onszelf bedienen uit de bakjes met rauwkost, zuren en sausjes.

Terwijl alles gaart,  nemen we plaats op de zitbanken en komen in gesprek met de buren. De man blijkt Serviër, maar woont al 40 jaar in Londen. Op vakantie hier is hij uit met zijn lagere schoolvriendin. Hoe leuk is dat! Hij tipt ons de synagoge te bezoeken.

Na ons heerlijke broodje verorberd te hebben vinden we de synagoge moeiteloos. Recent prachtig gerestaureerd, nu een monument van de vroeg 20e eeuwse Hongaarse Art Nouveaustijl en open voor het publiek.

Hierna beginnen we aan de lange terugtocht. De stad uit tot de drukke grenspost Tompa.

Gelukkig kunnen wij zowel de kilometerlange vrachtautorij, als de ietwat kortere personenautofile voorbijfietsen en worden aan de douanehokjes resoluut verder gestempeld.

Na 25 km superrustig door bos en veld komen we weer terecht in Ásotthalom en nog wat kilometers verder bij Bermar.

Ook Bert is na een dag werken toe aan een (letterlijk) frisse duik. Heerlijk. Wat een luxe zo'n privé zwembad!

Zaterdag 7 september 2019, laatste dag bij Bert en Mariëtte.

Toch nog een dagje langer. Uitrusten van de fietstocht gisteren en voorbereiden op vertrek naar Servië morgen. Niet meer zwemmen. Het is bewolkt geraakt, af en toe regent het.

CP Bermar, Ásotthalom, Hongarije.