Maandag 1 juni, Campererf de Feijter, Zaamslagveer, Zeeuws Vlaanderen.

Vanmiddag een laatste fietsrondje. Zaamslagveer, Steenovens en  Margrette. Een stop op Spui voor een drankje mét bij broer John.

Terug langs Het Eiland van Meijer en De Kraag. Via de Groen- en Molenstraat naar de Reuzenhoek. Voorbij Hoek van de Dijk is daar het campererf weer.

Vanmorgen al vertrokken er een paar campers. Wij volgen morgenochtend. Ons Libby gaat naar de dealer voor de jaarlijkse beurt. Het was weer zeer aangenaam verpozen bij Ellen en Piet. Het smaakt naar meer camperplezier, ook of misschien juist in coranatijd!

Dinsdag 9 juni, Goes.

‘En weer vaart een boot op initiatief van de Nederlandse Ambassade van Tanger Med in Marokko naar Europa. Ambassadeur Désirée Bonis zwaaide de blije camperaars gisteren uit, die na maanden wachten eindelijk naar huis kunnen’ aldus een persbericht van de ambassade en NKC. Dit moeten wel de hekkensluiters onder de Nederlandse camperaars zijn, volgens ons. Wij ervaren dit charme-offensief met gemengde gevoelens. We zijn er van overtuigd dat er veel werk is verzet door ambassade en zeker NKC, maar aan communicatie vanuit de Ambassade schortte het zeker de 1e maanden nogal. Gelukkig hebben wij zelf initiatief genomen en niet afgewacht tot er iets voor ons geregeld werd. Haha! Al geheel volgens de gedachtengang van de regering, wanneer je de komende tijd op  reis wilt.

Een bloemrijk stukje park vlak bij ons huis.

Woensdag 10 juni, fietsen tussen Ooster- en Westerschelde 45 km.

Een zonnige ochtend. Half 11 fietsen we langs het Goese Meer door de Wilhelminapolder naar het Goese Sas.

Bovenop de Oosterscheldedijk een kraakhelder beeld. De bootjes, de Zeelandbrug, de hangmosselen. Oh, wat hou ik van die weidsheid!

Steeds met zicht op het water voorbij Kattendijke tot Wemeldinge.

Een rondje Wemeldinge brengt ons terug tot het aloude  terras onder de leilinden.

Bijna 12 uur wordt dit niet alleen het 1e horecabezoek, maar ook onze 1e terraslunch in coranatijd. Volop ruimte en rust. Vanmorgen werd op tv opgeroepen het terras aan de jongeren te gunnen en als oudere zeer voorzichtig te blijven en letterlijk een stapje terug te doen. Nu zul je ons voorlopig in t weekend niet op één van de terrassen op de Goese Markt treffen, maar dit is een onverwacht, niet tevoren gereserveerd, genoegen. De vissoep en kippedijtjessaté smaken er extra lekker door.

In Wemeldinge de sluizen over, een laatste stukje  Oosterschelde.

Langs het Kanaal door Zuid Beveland tot Hansweert. Bij de scheepswerf ligt de Hondius. Volgens Leen  een schip voor Poolexpedities. Googlen leert ons later dat het inderdaad luxe milieuvriendelijke en érg dure poolcruises biedt.

De sluizen weer over en daar is de Westerschelde. We kunnen buitendijks fietsen tot de waterzuivering. Wat een vogelrijkdom en ook hier is het uitzicht een genot

De polder in, achterlangs ’s Gravenpolder naar Goes. Helaas komt er sluierbewolking , die weldra de zon niet meer doorlaat. Koud is het nog niet, toch moet het jasje weer aan.

Donderdag 18 juni 2020, van Goes naar Etten-Leur, Noord Brabant.

Onze  2e NL camperuitstap sinds corona is begonnen. Ver is t niet en lang duurt ie ook niet,  toch is het fijn. Even een ander uitzicht, fietsen en bezoek aan jongste zoon en partner. Geen fut om op stap te gaan, na een intensieve ochtend. We staan mooi, met zicht op de jachthaven en achter ons een vijver vol waterlelies.  Vogels en kikkers laten zich horen, al is er ook wat verkeerslawaai, zo aan de rand van de bebouwde kom.

Later wordt de relatieve rust hartgrondig verstoord. De heggen worden met een lawaaierige machine geschoren. Daarna ontfermt een man met snerpende  motorheggeschaar  zich over de uitstekende randjes. Terwijl het groen handmatig en stil op keurige hoopjes wordt geveegd horen we alweer een hels kabaal. Nu komt er een man met bladblazer, ruim over de gezonde decibelgrens langs. Hij dirigeert de veger autoritair weg en blaast het groen alle kanten op. Wat een machtsvertoon en volkomen onnodig.

Tegen de avond bewolkt het en valt er wat regen. Na een uurtje schijnt de zon weer en horen we de vogels weer.

CP De Turfvaart € 18, Jachthaven Etten-Leur.

Vrijdag 19 juni, op de fiets rondom Etten-Leur. 33 km.

Kwart over 10, zo vanaf de CP het 1e  knooppunt. Zigzag door het iets glooiende beeklandschap en een randje polder tot Hoeven.

Vanaf dit dorp rijden we Etten-Leur weer binnen. Door het centrum.

Via de Zundertse baan zuid tot de Menmoer Hoeve, waar we op het terras thoffie met saucijzenbroodje nemen. Warempel geen Brabantse worstenbroodjes hier.

Langs een voormalige Turfvaart pauze voor onze eigen thoffie. Iets verder beginnen de velden en kassen met  aardbeien en ander rood fruit. Ook bloemen en asperges worden hier geteeld.

Door het Liesbosch bereiken we Etten-Leur weer.

Bij de jachthaven is het aardig volgelopen met campers. Het blijft droog, wisselend bewolkt. Met de zon een prima temperatuurtje. Onder de wolken net een vestje of jasje nodig. Niks mis mee.

Vanavond nogmaals op stap. Door de nieuwe wijk naar zoon en schoondochterlief. Handig dichtbij zo.

CP Jachthaven de Turfvaart, Etten-Leur.

Zaterdag 20 juni, 2e fietstocht rond Etten-Leur 48 km.

Net als gisteren plannen we een fietsronde, alleen nog ruimer opgezet. We vertrekken weer op tijd. Voor we Hoeven bereiken schampen we Zevenbergen. Dit is meest open polderlandschap.

In Hoeven plakken we er nog een extra stukje aan vast. Zo doorkruisen we het centrum.

Langs allerlei recreatieparken, o.a. Molecaten en het aloude Bosbad Hoeven komen we in het zaterdagdrukke centrum van St Willibrord terecht.

Daarna fietsen we door een glooiend beekdal, prachtige beukenlanen en meer tot aan Rijsbergen.

De kilometertjes  tikken aardig weg onder de pedalen. Hier besluiten we terug koers te zetten naar Etten-Leur. Het is weer een afwisselende route geworden.

Rond 1 uur zijn we weer op de CP. Een lange middag relaxen doet ons bijkomen. Vanuit de luie stoel kunnen we de passerende fietsers en wandelaars richting recreatieplas en verder begluren.

Morgen gaan we ter afsluiting van dit campertripje lunchen met de kinderen en maandag rijden we naar huis.

CP Jachthaven de Turfvaart, Etten-Leur.

Maandag 29 juni, fietsrondje vanaf Philippine  48,5 km.

Een dagje ‘Overkant'. Voor Zeeuws Vlamingen ligt de overkant en de rest van Nederland aan de andere zijde van de  Westerschelde.  Nu wij daar wonen is dat dus voor ons precies omgekeerd geworden. Rond 10en parkeren we op het marktplein en zwiepen we de fietsjes, de auto uit. De hittegolf van vorige week voorbij, is  het een stuk koeler (17°) geworden, bewolkt en windkracht 4 tot 6. Geholpen door onze e-bikes vinden wij dat prima fietsweer.

Philippine ademt één en al mossel. Al jaren weten vooral de Belgen de vele restaurants in deze voormalige vissershaven te vinden. Op deze vroege maandagmorgen is het nog superrustig. Zuid het dorp uit.

Een paar kilometer slechts en we rijden België binnen. Door de polders van de gemeente Assenede. Langs de Bodemloze Put en verschillende Geulen, o.a de Rode en de Grote Geul. Restanten van oude dijkdoorbraken. Regelmatig staan er educatieve borden met jaartallen en historische info.

Ook het dorp Boekhoute was een voormalige vissershaven door verzanding steeds moeilijker bereikbaar. Toen de Braakman begin jaren 50 v d vorige eeuw werd afgesloten en ingepolderd, was doorgang helemaal onmogelijk. In het centrum wordt de laatste vissersboot, die het dorp in 1947 bereikte, nu gerestaureerd tot monument.

We rijden weer noordelijker, na een 20 km fietsen we Nederland terug binnen. Het is tijd voor een thoffiestop. Gelukkig hebben we daar zelf voor gezorgd, want de horeca is op deze route niet erg aanwezig en wat er wel is nog niet open.

Philippine is niet ver, maar we plakken er nog een Hollands rondje aan vast. Van knooppunt naar knooppunt slingeren we naar Biervliet, ook al ex vissershaven. Hier werd volgens de overlevering in de 14e eeuw door Willem Beukelszoon het haring kaken uitgevonden. Zowel het oude Raadhuis als de kerk daarachter,  hebben bijzondere torentjes.

Wij onderzoeken het verder niet en zette koers naar de Westerschelde. Daar waaien we zowat de dijk af.  Vlug de trap weer af en met de wind in de rug binnendijks verder.

Rechtsaf door de ingedijkte Braakmanpolder met zijn typische boerderijen. In het natuurgebied kunnen we in de luwte genieten van onze picknick.

Tegen half 2 rijden we Philippine weer binnen. Het geurt overwelmend naar mosselen. De parking staat inmiddels vol met Belgische auto’s. De restaurants open. Wij hebben nog een andere missie voordat we weer naar onze ‘Overkant’ rijden.  Hup! De fietsjes in ons I-10tje en mijn 2 broers bezoeken.